مشکلات معمول بارداری
کیست تخمدان.شرکت تولید عرقیات وگیاهان دارویی کاکامانی
گیاهان دارویی.آموزش درمان.ساخت داروگیاهی

کمر درد:

این مشکل در اواخر دوران بارداری تحت اثر هورمونهای بارداری از جمله پروژسترون وریلاکسین ، نرم شدن رباطهای عضلانی جهت زایمان و همچنین تغییر وضعیتهای نامناسب ایجاد می شود. برای رفع این حالت از خم کردن کمرخود هنگام بلندکردن اجسام خودداری کنید و برای انجام اینکار از خم کردن زانوهایتان کمک بگیرید. همیشه در هر وضعیتی که هستید پشت خود را صاف نگهدارید. تشکی که روی آن می خوابید باید محکم و سفت باشد. و در زمان خوابیدن سعی کنید به پهلو بخوابید. زانوی همان طرف را خم کرده و زیر زانوی بالایی خود یک بالش قرار دهید.

 

 

 

 

تنگی نفس:

معمولا" از هفته 30 بارداری به بعد ممکن است احساس تنگی نفس به فرد دست دهد که این وضعیت بر اثر فشار رحم روی عضله دیافراگم است و در بارداری اول به دنبال نزول سر کودک به داخل لگن این وضعیت بهتر می شود. برای رفع این حالت باید در هروضعیتی که هستید با پشت صاف قرار بگیرید. در هنگام خواب نیز از چند بالش در زیر سر و شانه های خود استفاده نمایید. اگر همراه تنگی نفس ، درد قفسه سینه و یا تورم گلو نیز وجود داشته باشد باید سریعا" به پزشک مراجعه نمود.

 

بی خوابی:

این مشکل ممکن است براثر سوءهاضمه یا سوزش سردل ایجاد شود ، البته زمانی نیز فشار رحم در ماههای آخر ممکن است سبب بروز این مشکل گردد. برای رفع این حالت باید از تشک سفت استفاده کردد و از بالشهای متعدد در قسمتهای حساس بدن استفاده نمود.

 

بی اختیاری ادراری:

درماههای آخربارداری براثر سرفه ، خنده، ویا خم شده به طرف پایین مقدار کمی ادرار از فرد باردار خارج شود.با داشتن چنین حالتی بطور مکرر مثانه خود را خالی نمایید. و از بلند کردن اجسام سنگین خودداری نمایید.

 

سوء هاضمه و سوزش سردل:

 

 

خوردن برخی از غذاها در این دوران ممکن است سبب سوءهاضمه گردد. لذا اگر میدانید کدام یک از غذاها سبب بروز این مشکل می گردد آنها را از لیست غذایی خود حذف نمایید. جهت رفع مشکل فوق غذاهارا به مقدار کم و در وعده های مکرر بخورید. در هنگام غذاخوردن جهت برطرف کردن فشار روی معده با پشت صاف بنشینید. این مشکل بعلت بزرگی رحم و فشار آن بر روی معده است . همچنین  اثر پروژسترون بر دستگاه گوارش  باعث کاهش روند تخلیه غذا از معده شده و بعلت تجمع غذا در معده ، فشار معده بالا رفته و ممکن است مقداری از اسید معده وارد مری شود که احساس سوزش در ناحیه مری به نام سوزش سردل ایجاد می شود. سوزش سردل حالتی است که به صورت یک درد سوزشی در پایین قفسه سینه ، گلو، عقب دهان ، و یا در معده ایجاد می گردد و اغلب همراه با بالا آوردن مایعات ترش در دهان است. علت ایجاد این وضعیت براثر شل شدن دریچه مری به معده است. که اجازه عبور اسید معده به داخل مری را می دهد.جهت رفع این حالت از خوردن غذاهای ادویه دار ، سرخ شده ، و چرب اجتناب کنید. از لباسهای تنگ استفاده نکنید. از خمیده نشستن روی صندلی ، خم شدن به طرف پایین و قرار دادن سر پایین تر از قفسه سینه خودداری کنید. در هنگام خواب سعی کنید تا زیر شانه هایتان را بخوبی بالا بیاورید. نوشیدن یک لیوان شیر قبل از خواب نیز ممکن است کمک کننده باشد. و توجه داشته باشید که بعد از غذا فورا" به حالت خوابیده و درازکش قرار نگیرید.

 

درد لگن:

دراواخر دوران بارداری ممکن است درد پیشرونده ای در ناحیه تحتانی شکم و کشاله ران ایجاد گردد. این وضعیت بر اثر فشار سرکودک روی اعصاب لگنی و یا براثر نرم شدن مفاصل لگن به منظور آمادگی برای زایمان ایجاد می شود. به منظور جلوگیری از این وضعیت سعی کنید از ایستادن و نشستن به مدت طولانی و ورزشهای سنگین خودداری کنید. در اثر پیشروی درد می توانید تحت نظر پزشک از یک مسکن بی خطر استفاده نمایید.

 

گرفتگی عضلات:

در ماههای آخر بارداری به دنبال افزایش نیاز کودک به کلسیم وکاهش ذخایر کلسیم مادر، این مشکل بخصوص درپاها دیده می شود. برای رفع این وضعیت زیرنظرپزشک درصورتیکه رژیم غذائی تان دارای مقدار کلسیم کافی نباشد از کلسیم دارویی استفاده کنید.همچنین  ماساژ عضله سخت شده کمک کننده است. گاه کشیدن انگشتان پا به طرف جلو هنگامی که دراز کشیده اید مشکل را برطرف می سازد.

 

تهوع:

 تهوع در اواخر دوران بارداری بارداری براثر فشار رحم روی معده ایجاد می شود. برای رفع این حالت غذاهارا مکرر و به مقدارکم بخورید.

 

احساس مور مور بر اثر خواب رفتگی دستها:

این وضعیت براثر فشار روی اعصاب و تاندونها به دنبال افزایش مایعات بدن ایجاد می شود. برای رفع این مشکل دستهای خود را بالای سر نگهداشته و انگشتان خود را باز وبسته کنید.

 

 

درد دنده ها:

 اغلب بعد از هفته 30 بارداری زمانی که ارتفاع رحم به مدار مناسبی بالا رفت ممکن است درزیر سینه های خود احساس درد کنید ، برای رفع این حالت با پشتی صاف به روی صندلی نشسته و درهنگام نشستن خودرا به طرف بالا بکشید. زیرا با اینکار قفسه سینه شما یالا تراز رحم قرار می گیرد. و از فشار رحم بر روی دنده ها جلوگیری می شود.

 

ورم قوزک های پا و انگشتان:

این وضعیت بر اثر افزایش احتباس مایعات در بدن بخصوص در اندام تحتانی ایجاد می شود. در اواخردوران بارداری این حالت می تواند ناشی از فشار رحم روی عروق خونی که مسئول برگرداندن خون از اندم تحتانی به طرف قلب هستند باشد.

در این دوران زنان متوجه می شوند که کفشهایشان تنگ تر شده و مچ پاها متورم می شود، طوری که گودی کنار پا ممکن است از بین برود. در صورتیکه چنین وضعیتی را مشاهده نمودید فورا" به پزشک مراجعه نمایید زیرا ورم در دوران بارداری می تواند نشانه ای از ایجاد مسمومست بارداری یا بیماری خاصی به نام پره اکلامپسی یاشد.

جهت رفع ورم ، از ایستادن به مدت طولانی خودداری کرده و درهنگام استراحت پاهای خودرا بالاتر از قلب خود قرار دهید. کفشهای مناسب و راحت بپوشید و از پوشیدن گن ، جورابها و کفش های تنگ خودداری کنید.

 

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تاريخ : شنبه 21 مرداد 1391برچسب:,
ارسال توسط محمد
آخرین مطالب